Auton epäonnistuneesta korjauksesta

Kun autoa korjataan korjaamolla, se ottaa vastatakseen tehtävien töiden asiantuntevasta hoitamisesta. Se tarkoittaa muun muassa sitä, että vika tulee korjatuksi eikä mitään tarpeetonta  tehdä (tai siitä ei ainakaan veloiteta).

Aina optimitilanteeseen ei päästä, vaan virheitä tapahtuu. Tämä on havaittavissa mm. siitä, että autojen korjaamiseen liittyvät asiat ovat hyvin yleisiä Kuluttajariitalautakunnassa. Se käsittelee vain  yksityisomisteisia autoja koskevat riidat. Julkaistuja tapauksia löytyy haulla ”auton korjaus” kuluttajariita.fi:stä.

Kuluttajariitalautakunta ei anna sitovia päätöksiä, ainoastaan suosituksia. Jotkut korjaamot eivät niitä noudata, ja niiden nimet julkaistaan osoitteessa kuluttaja.fi/musta-lista. On itsestään selvää, että kannattaa tarkoin harkita, viekö autonsa tässä listauksessa olevalle korjaamolle.

Mikäli korjaamo ei suositusta noudata, on asia aina vietävissä käräjäoikeuteen, jotta saadaan sitova päätös. Korjaamo lähtee melkoiselta ”takamatkalta” tällaisessa tilanteessa, ja auton omistajan on suhteellisen turvallista viedä asia oikeuteen kuluriskin kannalta arvioituna.

Kaskovakuutuksessa on yleensä aina oikeusturvavakuutus, joka kattaa omat kulut tällaisessa riidassa, tietenkin vähennettynä omavastuulla. Kustannuksia lisää se, että lähes aina on hankittava tavarantarkastajan lausunto vahingon syystä silloin, kun korjaamo kiistää vastuunsa joltakin osin tai kokonaan. Lausunnosta aiheutuva kulu korvataan vakuutuksesta.

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, ettei kuluttaja-autonomistajan kannata tyytyä tilanteeseen silloin, kun hän kokee tulleensa väärin kohdelluksi. Yleensä tilanne epäilyksen herättyä onkin juuri sellainen. Autonomistajan on syytä neuvotella korjaamon kanssa. Tukea saa myös lakimieheltä, joka tuntee vastuunjakoperusteet. On tietysti selvää, että käytännön syistä ei monikaan riitauta muutaman satasen vahinkoa, vaikka olisi oikeassakin. Mutta mitään estettä ei tähänkään ole.

Matti Halme
Asianajaja, varatuomari